Pomedytuj
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Jak zacząć medytować? Krótki poradnik

Data dodania: poniedziałek 24 stycznia 2022

Początki są trudne, czyli jak nauczyć się medytacji?

Wiele badań potwierdza skuteczność Medytacji Transcendentalnej w radzeniu sobie ze stresem (nawet bardzo silnym) i jej wspaniały wpływ na cały organizm człowieka. Problem w tym, że pierwsze kroki w medytowaniu okazują się naprawdę trudne. Wystarczy tylko popatrzeć, jak funkcjonuje większość ludzi. Widać, że niemal non stop człowiek pobudza swój umysł różnego rodzaju rozpraszaczami, a cisza staje się wrogiem numer 1.

Niezależnie jaką technikę medytacji wybierzesz, to najważniejsze abyś uczył się od doświadczonego nauczyciela. Medytacje Transcendentalną, którą polecam, przekazał mi Conny Larsson – szwedzki psychoterapeuta. Przez dziesięciolecia stosował tą metodę w leczeniu swoich pacjentów. Można rzec, że sprawdził ten sposób medytacji w warunkach polowych. Dzisiaj wysoką skuteczność Medytacji Transcendentalnej docenia nawet armia USA, stosując ją w leczeniu stresu pourazowego.

Ci, którzy zastanawiają się nad tym, jak zacząć medytować często narzekają na kłopoty z wyciszeniem swojego umysłu i zniechęcają się po kilku nieudanych próbach. Medytację Transcendentalną wyróżnia spośród pozostałych technik łatwość praktyki. W odróżnieni do innych, gdzie umysł zmuszony jest do koncentracji  i w końcu zmęczony, w TM pozwalamy myślą swobodnie płynąć i kierować je w stronę głębokiego spokoju.

 

mam i córka rozwijają maty

Jak zacząć medytować? Znajdź w sobie motywację

To w zasadzie podstawa, ponieważ każda decyzja o podjęciu jakiegoś działania powinna zostać poprzedzona znalezieniem celu, a więc odpowiedniego motywatora. Jeżeli ktoś zaczyna dietę i treningi fizyczne, to często pragnie zrzucić kilka kilogramów lub ładnie wyrzeźbić swoje ciało. To jest jego cel. W przypadku medytacji również przydatne okazuje się znalezienie motywacji do tego, aby trwać w postanowieniu i nie rezygnować, kiedy nie ma od razu widocznych skutków medytacji . W związku z tym kluczowe jest pytanie, po co ta medytacja, a w zasadzie odpowiedź na nie.

Co może stać się takim motywatorem? Wiele osób zaczyna swoją przygodę z medytacją ze względu na zminimalizowanie stresu, i to jest naprawdę dobra motywacja. O ile krótkotrwały stres pod wpływem jakiegoś wydarzenia nie ma negatywnego wpływu na stan zdrowia, to już długotrwale utrzymujące się napięcia wewnętrzne prowadzą do niekorzystnych zmian i mogą przyczyniać się do rozwoju wielu chorób. Medytacja ze stresem radzi sobie świetnie. Podobnie wygląda w przypadku bezsenności i radzenia sobie z chronicznym bólem. Również w tych przypadkach udowodniono pozytywne działanie medytacji.

Jeszcze inni mogą zacząć medytować, aby lepiej poznać siebie i zrozumieć innych ludzi. Medytacja rzeczywiście znacznie poszerza świadomość. Dobrym motywatorem bywa też nauczenie się poprzez medytację cierpliwości albo empatii. Dzięki medytacji można nauczyć się świadomego oddychania i odczuwać energię w ciele. Dla niektórych to idealny sposób na pozbycie nałogów.

W każdym razie to bardzo ważne, aby poznać swoje motywacje i mieć świadomość, że podobnie jak we wszystkich innych dziedzinach również medytacja potrzebuje czasu aby ukazać swoje zalety i skutki.

zbliżenie na dłonie medytującej kobiety

Jak zacząć medytować? Sztuka małych kroków

Z medytacją jest de facto jak z innymi umiejętnościami, które nabywa się w ciągu życia. Przecież nikt w 5 minut nie nauczy się języka obcego lub jeździć na rowerze. To nie tylko wymaga czasu, ale przede wszystkim systematyczności i stawiania małych kroków.

Bardzo istotne jest, aby nie uczyć się medytacji z książek czy pseudo poradników.

W przypadku medytacji transcendentalnej wystarczy 20 min rano i wieczorem, aby nasz układ nerwowy zaczął funkcjonować o wile lepiej. Na początku trudne bywają nawet kilkuminutowe sesje i z pewnością od nich należy rozpocząć.  Jednak tak krótki czas pozwala nabrać pewności siebie i zwiększa szansę na to, że praktyka medytacji stanie się rutyną.

poduszka do medytacji

Poduszka do medytacji 

Jak zacząć medytować? Wybór odpowiedniej techniki medytacji

Osoby początkujące często zapominają, że mają do dyspozycji różne techniki medytacyjne. Szczególnie w tej pierwszej fazie idealnie sprawdzają się kursy medytacji, dzięki którym pod okiem doświadczonego instruktora można poznać tajniki tej sztuki. Nie trzeba zatem znać dobrze zasad medytacji, ponieważ nauczyciel poprowadzi przez kolejne etapy medytowania w praktyce. Pomoże też w razie pojawienia się rozproszeń, odpływu myśli lub niemożności rozluźnienia ciała.

kobieta medytuje z córką

Jak zacząć medytować? Odpowiedni czas i miejsce

Medytacja wymaga wyciszenia, więc warto znaleźć takie miejsce, gdzie nie będą dochodziły rozpraszające hałasy. Jeżeli medytujesz w domu, to poproś rodzinę, aby przez kilka lub kilkanaście minut starali się zachowywać cicho (albo np. wyszli na spacer). Można też wstać nieco wcześniej niż pozostali domownicy. Rano, kiedy jeszcze większość ludzi śpi, jest zdecydowanie ciszej.

Warto również wybrać swoją ulubioną pozycję do medytacji. Niekoniecznie to musi być kwiat lotosu, szczególnie gdy masz mocno pospinane ciało. Można wykorzystać do tego specjalną poduszkę do medytacji albo nawet usiąść na krześle. Wygoda to podstawa.




Powrót do bloga